My artwork is related to nature in several ways.I use natural materials as I find them in outdoor places, such as plants wood, seeds, fruits, earth, clay with traces of erosion by sun, water, wind, fire and with traces of human use. On the other hand I also use in contrast to these artificial material such as polyurethan foam, mirrors aluminum foil. I create objects either just with natural materials or mixed with artificial ones. In addition I develop temporal interventions and installations in close relationship to certain places as a special kind of land art. Some of these works remain in special arranged pictures or videos as moving images. Others I do transfer from photography into linocut prints, printed with a 100 years old press, each edited in different color versions.
My land art works are mostly one man works without using heavy machines or big tools. In a close dialog to the chosen places draft and realization are related to the specific topography and atmosphere of the location. The process of making is very important for my kind of working. Often it takes a lot of time. It is a sensitive reaction and a meditative activity during the working procedure, dealing with collecting, building and finding structures. The results are archetypical forms and symbols, combined with traditional crafts and technological skills. In a specific way I use old media as natural and artificial materials and new media as digital photo and video. In a kind of retransformation I render images of works into the classical technique if linocut.
In general my work is dealing with basic experiences concerning to nature: Growing, being, vanishing.
Since 2014 I am going to focus my interest and strategies on the typical landmark of Salzburg, the mountain Unterberg with installations, prints, ink drawings, photos and videos.
Meine Land Art Projekte und Installationen im Naturraum sind eingebunden in Prozesse des Werdens und Vergehens. Im Kreislauf der Tages- und Jahreszeiten verändert sich das Aussehen der Objekte. Die Naturmaterialien nehmen einen Dialog mit elementaren Vorgängen wie Bewegungen von Wasser, Strömung, Wind und Licht auf. Sie werden in eine Form gebracht, bilden ein Spiel der Kräfte, machen einen Rhythmus sichtbar. Wie ein Geflecht stellen die Ergebnisse dieser Entwicklungsprozesse ein vernetztes System dar, das mit seinen Querbezügen über die Jahre hin gewachsen ist. Andrerseits setze ich künstliche Materialien in eine Beziehung zu Vorgängen in der Natur.
Als eigenständige Arbeiten entstehen dazu fotografische Serien, in denen das Vergängliche überdauert. In den Videos bilden Veränderungen in der Zeit und durch die Naturkräfte den Ausgangspunkte für das filmische Konzept.
Fotografische Vorlagen Interventionen und bilden den Ausgangspunkt für das druckgrafische Werk. Die Lust am Experimentieren im verlorenen Schnitt erschließt bei den Linol- und Holzschnitten im Einsatz unorthodoxer Bearbeitungsmöglichkeiten und mit dem Zusammenspiel von Druckformen und Farbmischungen ein breites Spektrum an Ausdrucksmöglichkeiten.
Seit 2014 befasse ich mit der Salzburger Landmark, dem Untersberg. Er ist für mich Metapher für archetypische Befindlichkeiten, mit denen ich mich in in Bildern und Objekten auseinandersetze.